اتفاق عجیب در بورس این است که درحالی که بازار سهام ایران، بازار ارز محور است اما با توجه به افزایش قیمت دلار، ارزش دلاری بازار سهام ایران به کمتر از سال ۹۰ رسیده است.

در حالی که در این روزها قیمت دلار در بازار آزاد در آستانه ۳۰ هزار تومانی شدن است اما بازار سهام وضعیتی هیجانی، نوسانی را می گذراند.

بازار سهام ایران به دلیل ارز محور بودن باید متاثر از افزایش نرخ ارز رشد کند اما در حالی که قیمت ارز رشد بی نظیری داشته شاخص کل بازار سهام عقب گرد کرده است.

بورس منفی تا کی ادامه دارد؟

در حالی که محدود مقاومتی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد از شاخص کل تاثیر چشم‌ گیری روی روند بازار در آینده خواهد داشت اما امروز نیز بازار بیش از دو درصد ریزش کرد، اما چه عامل هایی روی روند بازار تاثیرگذار خواهد بود؟

اصلی ترین عامل ,حاصل جو هیجانی بازار سهام صف‌های فروش چند میلیونی در نمادهای شاخص‌ساز شده است و این موضوع باعث روند نزولی بازار میشود و در عین بالا رفتن دلار تا حدود ۳۰ هزار تومان است. از نگاه خیلی کارشناسان تیم طراحی سایت تهران دیزاین، متغییرهای تاثیرگذار در بازار بورس با عقبگرد شاخص کل متناسب نیست و همین موضوع بازار سهام را غیرقابل پیش‌بینی کرده است.

نظر کارشناسان بورس چیست؟

محمد اصولیان یکی از کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: مشکل اصلی روند نزولی بازار بورس وسهام هیجان منفی القا شده به بازار است و تا تخلیه نشود بازار در همین اوضاع باقی می‌ ماند، درحال‌حاضر وضعیت بازاراصلا خوب نیست و به نظرم بهترین حالت این است ,افرادی که به این بازار تعلق ندارند از بازار خارج شوند و این خروج از بازار می‌تواند به بهای از دست دادن شاخص کل باشد.

این کارشناس در رابطه با حمایت از بازار گفت: بازار در چندین مقطع زمانی از طرف حقوقی‌ها حمایت شده اما این حمایت‌ها جوابگوی صف‌های فروش بازار سهام نیست و صرفا یک یا دو روز بازار را مصنوعی مثبت می‌کند. بعید می‌دانم حتی یک درصد منابع صندوق توسعه ملی هم بتواند برای بازار کاری بکند زیرا تا زمانی که مقدار این یک درصد مشخص نشود نمی‌شود گفت می‌تواند برای حمایت از بازار موقف باشد یا نه، زیرا صف‌های فروش بازار امروز ۱۲ هزار میلیارد تومان بود و باید ببینیم یک درصد از صندوق توسعه ملی چند روز می‌تواند به بازار کمک کند.

اصولیان در رابطه با ادعای مذاکرات و ادامه روند بازار گفت: اینکه جو هیجانی به خاطر اخبار سیاسی است اصلا درست نیست، به نظرم جو ایجاد شده به خاطر ضرر کردن مردم در بازار سرمایه است، به نظرم ادامه روند امروز بازار سهام نیز به دلیل فشار عرضه منفی است و فعلا این روند ادامه دارد است، اما همه می‌دانند بازار سهام در طولانی‌مدت پربازده‌ترین بازار خواهد بود به همان صورت که در سال‌های گذشته نیز این گونه بوده است.

نظروی در رابطه با عوامل مهم در بازگشت بازار: بازار باید روند طبیعی خود را طی کند و جو روانی بازار باید تغییر کند، این عوض شدن جو منفی بازار سه عامل مهم دارد که اول خبرهای خوش و به نفع بازار منتشر شود، دوم گزارش‌های شش ماه ارزندگی سهام را نشان دهند، سوم در کنار عوض شدن جو روانی حمایت‌ها از بازار هم می‌تواند موثر باشد.

در نتیجه کارشناس بازار سرمایه طراحی سایت تهران دیزاین از مردم درخواست دارد از ورود مستقیم به بورس خودداری کنند و سرمایه‌گذاری مستقیم در این بازار انجام ندهند.زیرا برای ورود مستقیم به بازار سرمایه و خرید سهام، 3 سال تجربه بورسی لازم است و کسانی که دارای این تجربه نیستند بهتر است مستقیماً وارد بازار سهام نشوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس