الگوریتم رنک برین (RankBrain) چیست؟

رنک برین گوگل rankbrain

 

مدت زیادی از معرفی الگوریتم رنکبرین (RankBrain) نمی‌گذرد اما نگرانی‌ها در خصوص تاثیر آن بر رنک سایت‌ها در نتایج search google در حال افزایش است. در مقاله (RankBrain) الگوریتم جدید رنکینگ google به نکات پایه‌ای در خصوص این الگوریتم اشاره کردیم و توضیح دادیم که الگوریتم‌های رنکینگ google در حال هوشمندتر شدن هستند و در این مسیر google به استفاده بیشتر از هوش مصنوعی و الگوریتم‌های یادگیری ماشین (machine learning) روی آورده است.

آیا می توان سایت را برای الگوریتم RankBrain google بهینه سازی کرد؟

این سوالی است که ذهن وبسمترها و سئوکاران زیادی را به خود مشغول کرده است. جواب این سوال ساده است، نه!

در واقع نمی‌توان با دیدگاه کلاسیک سئو به این الگوریتم نگاه کرد و می‌بایست تغییری در استراتژی‌های سئو خود ایجاد نمود. برای نمونه سوالاتی مانند:

  • چگونه سایت خود را برای جلوگیری از جریمه الگوریتم پاندا google بهینه کنم؟
  • چگونه از جریمه الگوریتم پنگوئن google جلوگیری نماییم؟
  • چگونه کلمه کلیدی‌ها و عبارات کلیدی سایت خود را انتخاب کنم تا مناسب الگوریتم مرغ مگس خوار google باشد؟
  • و …

در مورد الگوریتم رنکبرین (RankBrain) مصداق ندارد، چون این الگوریتم از نظر مفهومی و علمی کاملا متفاوت بوده و یک مدل تفسیر عبارات search محسوب می‌شود.

رنک برین گوگل rankbrain

الگوریتم رنکبرین RankBrain google چگونه عمل می‌کند؟

الگوریتم رنکبرین (RankBrain) چیزی شبیه الگوریتم مرغ مگس خوار (از جهت تفسیر معنای عبارات کلیدی) است ولی ویژگی‌های خاص تر و پیچیده تری نسبت به آن دارد. همانطور که گفته شد الگوریتم رنکبرین (RankBrain) یک مدل تفسیر عبارات search است که به کلمات موجود در عبارات search توجه کرده و آن‌ها را از نظر معنایی تفسیر می‌کند. همچنین به معیارهای شخصی کاربر search کننده آن مانند: مکان search کننده، سابقه search و … نیز توجه کرده و سپس فاکتورهای رنکینگ مناسب با آن عبارت search را وزن دهی می‌کند و سایت‌ها را با رنکینگ در صفحه نتایج search نمایش می‌دهد.

برای مثال این پنج عبارت search را در نظر بگیرید:

  1. سفارش طراحی سایت
  2. سفارش طراحی سایت در تهران
  3. سفارش آنلاین طراحی سایت
  4. حرفه ای ترین سایت برای طراحی سایت
  5. سفارش فوری طراحی سایت

همه‌ی این عبارات search بیانگر این هستند که “کدام سایت برای سفارش طراحی سایت مناسب است؟” و google نیز با الگوریتم رنکبرین (RankBrain) در تلاش است تا خواسته و مفهوم اصلی در پشت عبارات search را تفسیر کرده و مرتبط‌ ترین نتایج search را به کاربرانش نمایش دهد.

پس از اینکه google این عبارات search را از نظر معنایی تفسیر کرد، برای رنکینگ سایت‌ها در نتایج search خود به فاکتورهایی (به گفته ی google ۲۰۰ فاکتور) توجه کرده و بر اساس آن سایت‌ها را رنکینگ می‌کند. نکته اساسی این است که میزان اهمیت این فاکتورهای رنکینگ مانند گذشته ثابت نبوده و با توجه به نوع عبارات search به صورت داینامیک تعیین می‌شود.

یعنی دیگر نمی‌توان استراتژی سئو یک صفحه از سایت را فقط بر روی کلمه کلیدی و … متمرکز کرد، بلکه الگوریتم رنکبرین (RankBrain) به مجموعه فاکتورهایی از قبیل: اعتبار دامنه سایت، جدید بودن محتوا، تنوع کلمات کلیدی، تعداد و کیفیت بک لینک‌ها و … با هم توجه کرده و متناسب با رقابت سایت‌ها در رتبه گیری بر سر آن کلمه کلیدی، وزن فاکتورهای رنکینگ خود را تغییر می‌دهد. برای مثل ممکن است دو سایت مشابه برای رسیدن به رتبه 1 به ازای یک کلمه کلیدی نیاز به بک لینک بیشتر داشته باشند، اما دو سایت دیگر برای کلمه کلیدی‌ای دیگر به جای تعداد بک لینک بیشتر نیاز به محتوایی تخصصی‌تر داشته باشند.

چگونه سایت خود را برای الگوریتم رنکبرین RankBrain آماده کنیم؟

الگوریتم رنکبرین (RankBrain) هنوز در ابتدای کار قرار دارد و حتی بسیاری از متخصصان سئو معتقدند خود google نیز نمی‌داند این الگوریتم تا چه حد می‌تواند مفید باشد و نیازمند صرف زمان و انجام آزمایش‌های متعدد است. اما چون گزارشاتی مبنی بر تاثیر منفی این الگوریتم بر رنک سایت‌ها منتشر شده است، بهتر است اقداماتی ضروری برای آن انجام داد.

به طور کلی می‌توان گفت این الگوریتم نیز در مسیر افزایش کیفیت search کاربران google بوده و سایت‌هایی را که تجربه کاری (UX) ضعیفی دارند مانند: بالا بودن نرخ بانس ریت صفحات سایت، پایین بودن میانگین مدت زمان حضور کاربران در سایت، پایین بودن نرخ کلیک CTR صفحات سایت در نتایج search google و … را هدف قرار خواهد داد.

یکی دیگر از مهم ترین مسائل برندینگ در فضای مجازی و به خصوص سئو است. منظور از برندینگ یک سایت این است که آن سایت از دیدگاه google در چه موضوعاتی شناخته شده است، در چه موضوعاتی محتوا تولید می‌کند، در شبکه‌های اجتماعی با چه هشتگ‌ها و عباراتی پست منتشر می‌کند. در واقع با رشد الگوریتم رنکبرین (RankBrain) اهمیت داشتن استراتژی بازاریابی محتوایی نیز بیش از پیش افزایش می یابد و سایت‌هایی که محتوایی با کیفیت و جدید تولید نکنند، نمی‌توانند در آینده رتبه‌های خوبی در نتایج search google کسب نمایند.

منبع : آقا نیمای وبسیما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس