درست مثل ساختن یک فروشگاه فیزیکی(کسب و کار سنتی)، نحوه طراحی وب سایت فروشگاهی هم مراحل خاص خودش رو داره که باید به ترتیب اونارو اجرا کنید. در طی مراحل طراحی فروشگاه آنلاین باید به این موضوع اهمیت بدین، چرا که در نتیجه نهایی کار شما تأثیر بسیار زیادی میزاره. به همین دلیل برای درک بهتر موضوع و تفهیم ساده‌تر طراحی سایت فروشگاهی، سعی میکنم به صورت همزمان که آموزشش رو توضیح میدم به ایجاد ارتباط با یک فروشگاه سنتی هم بپردازم.

گام اول: انتخاب محل مناسب برای طراحی فروشگاه اینترنتی

وقتی قصد ساخت یک فروشگاه فیزیکی در نقطه‌ای از شهر داریم، قبل از هر کاری به دنبال محلی می‌گردیم که بیشترین تردد رو داشته باشه و نسبت به محصولی که میفروشیم، افراد مختلف به راحتی و در نزدیک‌ترین مکان در دسترس ما باشند. بنابراین سعی داریم که مکانی که انتخاب می‌کنیم ویژگی‌های زیر را دارا باشد.

جمعیت‌شناسی و آشنایی با فرهنگ خرید افراد محل
مسیر پیاده‌روی
دسترسی پذیری و دارای محل پارک مناسب
وجود شرایط رقابتی با سایر فروشگاه‌ها
مجاورت با فروشگاه‌های مرتبط و وابسته
و…

 

در مورد طراحی سایت فروشگاه اینترنتی هم باید همین روند را دنبال کنیم و بر اساس شرایط موجود بهترین انتخاب رو داشته باشیم. گام اول انتخاب ‌هاست و فضای میزبانی(Host) مناسب هست. انتخاب هاست مناسب از این جهت اهمیت داره که سرعت لود سایت، پشتیبانی از حجم اطلاعات بارگذاری شده، امنیت وب سایت، پاسخگویی و پشتیبانی، قابلیت ساپورت کردن از بازدید بالای سایت و سایر موارد مرتبط با فروشگاه آنلاین در این زمینه تامین بکنه.

معمولا شرکت‌هایی که در حوزه ارائه ‌هاست فعالیت دارند، به مشتریاشون توصیه می‌کنند که در ابتدای کار از فضای کمتری استفاده کنند تا هزینه کمتری براشون داشته باشه. اما به مرور زمان و با افزایش تعداد مراجعه کنندگان به فروشگاه اینترنتی و حجم اطلاعات، محصولات و داده‌های سایت، به فضای میزبانی بیشتری نیاز پیدا می‌کنیم که مجبور به پرداخت هزینه‌های بیشتری برای ارتقا هاست خواهیم بود.

گام دوم: انتخاب نام مناسب برای فروشگاه اینترنتی

در هر حوزه‌ای که قصد طراحی فروشگاه اینترنتی دارید، باید یک نام متناسب و جذاب انتخاب کنید که با زمینه فعالیت شما ارتباط داشته باشه و مشتری به راحتی بتونه باهاش ارتباط برقرار بکنه. در حقیقت اسم فروشگاه به عنوان کارت ویزیت کسب و کار ما محسوب میشه که نقش مهمی در معرفی و جذب مشتریان به فروشگاه خواهد داشت. نام کسب و کار شما نشان از برند و اعتماد مشتری به شما خواهد داشت.

این مرحله به عنوان انتخاب دامنه(Domain) با استفاده از یک شرکت ثبت کننده دامنه شناخته میشه، که نام فروشگاه شما را تحت عناوین مختلف ثبت کرده و از این لحظه به بعد فروشگاه اینترنتی با این عنوان شناخته خواهد شد.

دامنه سایت فروشگاه اینترنتی باید به شکلی انتخاب بشه که پیدا کردنش در بین میلیون‌ها وب سایت راحت باشه و نمونه‌های مشابه کمتری با همین نام‌ها و کلمات تشکیل دهنده اون وجود داشته باشه. ثبت دامنه، هزینه‌ی کمی داره اما استراتژی مناسب و توجه به فاکتورهای خرید دامنه میتونه تأثیر بزرگی بر آینده کسب و کار اینترنتی شما داشته باشه. انتخاب دامنه و استراتژی‌های مربوط به کسب و کار اینترنتی مبحث بسیار پیچیده‌ای هست که پرداختن بهش نیازمند یک مبحث جداست که پیش از این در مقاله راهنمای انتخاب دامنه مناسب به این موضوع پرداخته شده و میتونید ازش استفاده کنید.

 

گام سوم: طراحی و ساخت نمای داخلی فروشگاه

حالا که هاست و دامنه رو انتخاب کردیم، باید به سراغ طراحی سایت رفته و با طی مراحل طراحی سایت فروشگاهی، سایتمون رو راه‌اندازی کنیم. اما از اونجایی که انتخاب سیستم سایت ساز مناسب برای فروشگاه یک طرف دیگه قضیه رو در بر میگیره، ابتدا باید بهترین سیستم فروشگاه ساز مناسب خودمونو انتخاب کنیم.

در مورد فروشگاه اینترنتی و سایت‌های فروشگاهی، این مرحله به عنوان انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا یا سیستم مدیریت محتوا شناخته میشه. ولی در عین حال، احتمالا برای افراد تازه کار چندان ساده نیست. به طور مثال کسانی که دوست دارند یک فروشگاه فیزیکی شیک و مشتری پسند داشته باشند، معمولا از طراحان دکوراسیون برای فضای داخلی سایت فروشگاه استفاده می‌کنند.

اما در مورد طراحی سایت فروشگاه اینترنتی این مرحله به صورت انتخاب سیستم فروشگاه ساز معرفی میشه که تقریبا بخش اصلی هزینه راه اندازی سایت متوجه این مسئله خواهد بود. در زمان انتخاب سیستم مدیریت محتوا یا فروشگاه ساز آنلاین باید توجه کنید که امکانات اصلی مثل موارد زیر رو در سیستم وجود داشته باشه.

امکان مقایسه محصول
نقد و بررسی محصولات
سیستم نظردهی کاربران
امکان ارسال مطلب و مقاله
درج و افزودن محصول به فروشگاه
دسته بندی و انتخاب برند محصولات
و…

از لحاظ گرافیکی، در ظاهر فروشگاه هم باید مثل ویترین و دکوراسیون فروشگاه فیزیکی که منجر به جذب مشتری و افزایش فروش میشه، از قالب مناسب و طراحی شیک استفاده کنید. برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا برای ایجاد فروشگاه اینترنتی عبارتند از:

ووکامرس
جوملا
مجنتو
اپن کارت
پرستاشاپ

در این سیستم‌ها دست شما در انتخاب امکانات و توسعه سیستم کاملا باز هست و مدیریت کاملی روی آنها دارید. ولی در صورتی که قصد استفاده از سیستمی دارید که کار شما رو ساده‌تر بکنه(که البته بیشتر مناسب افراد مبتدی و کسانی که محصولات کمی دارند میشه) می‌تونید از سیستم‌های فروشگاه ساز اشتراکی استفاده کنید که نمونه‌های زیر از بهترین اونها هستند.

پرتال
شاپفا
سبد خرید
وبزی
سازیتو
کاموا
سی فایو

این نوع فروشگاه سازها نیازی به فضای هاست ندارند. کافیه با مراجعه به سایت هر سیستم، ثبت نام کرده و بر اساس امکاناتی که به شما ارائه میدن یکی از پلان‌های رایگان یا پولی را برای ساخت فروشگاه انتخاب کنید. همچنین میتونید با استفاده از قابلیت اتصال دامنه به فروشگاه که این سیستم‌ها دارند، از دامنه اختصاصی خودتون برای فروشگاه اینترنتی استفاده کنید.

نقش فروشگاه سازها در طراحی فروشگاه اینترنتی

ظهور فروشگاه‌های اینترنتی باعث شده که در مبحث طراحی سایت واژه جدید یا بهتره بگیم دسته بندی جدیدی تحت عنوان طراحی فروشگاه اینترنتی یا طراحی سایت فروشگاهی وارد بشه که تمرکزش روی ایجاد بستر مناسب برای ساخت فروشگاه اینترنتی هست. کسانی که در گذشته با وبلاگ نویسی سر و کار داشتند و مدت زیادی در حال وبلاگ نویسی بودن، این موضوع را بیشتر درک خواهند کرد و نقش فروشگاه سازها را در طراحی سایت راحت‌تر قبول دارند. چرا که مرحله به مرحله رشد و ظهور فروشگاه‌های آنلاین رو به چشم دیدن.

طبق توضیحات بالا برای انتخاب سیستم مناسب برای سایت فروشگاهی حتما متوجه شدین که به صورت کلی دو انتخاب برای طراحی فروشگاه اینترنتی خواهید داشت که عبارتند از:

فروشگاه ساز رایگان: این نوع فروشگاه سازها به صورت رایگان عرضه میشن که باید در دسته بندی CMS قرارشون بدیم. نام این فروشگاه سازها از واژه انگلیسی Open Source گرفته شده که مشخصات کلی این فروشگاه سازها را تعریف می‌کنند.

فروشگاه ساز اشتراکی: این نوع از فروشگاه سازها هم به دو صورت رایگان و پولی عرضه میشن که عنوان این فروشگاه سازها نیز از واژه انگلیسی Software as a Service گرفته شده که یک گروه پشتیبان در کنترل و راه اندازی فروشگاه اینترنتی نقش داره.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

تماس